torsdag 11 december 2008

Mumsiga saffransbullar med vitchoklad!

Idag slutade jag tidigt så jag åkte hem till mor och far efter jobbet för att se hur det var med dom efter sin lilla utförsåkning med bilen. Dom skulle nämligen till Lycksele igår, men i en kurva tappar dom fäste under bilen, det var glashalt så bilen åkte av vägen ner för en ravin. Som tur var stannade bilen utan att slå runt, men mamma blev visst väldigt rädd för det var visst riktigt brant, så hon var nästan säker på att dom skulle volta runt nerför hela ravinen. Hon berättade att hon satte upp armarna runt huvudet för att skydda sig. Efter en stund stannade en långtradare och kort därpå kommer en annan bil som inte får stopp på bilen och åker in i lastbilssläpet, snacka om att det måste ha varit halkigt. Men som tur var klarade sig alla utan några skador och brorsans nya bil som mor och far hade lånat för dagens trip klarde sig undan med bara en lös spoiler och något annan plast under fram. Nog om detta.

Sen åkte jag hem och började baka bullar och lillebror kom förbi och spelade lite gitarr, han hade en sträng borta på sin gitarr så han hadeväl abstinens. Blev lite panik med sista bullplåten i ugnen. 15.30 tog jag ut den (lite halvbleka bullar) men 15.30 hade jag tid på vårdcentralen för min näst sista järninjektion =) jippie!

Här kommer receptet på supergoda saffransbullar med vitchoklad:

Deg: 150 g smör
50 g jäst
1 dl socker
1 tsk salt
2 pkt saffran
4,5 dl fet mjölk (grön)
1 burk kesella
13-15 dl vetemjöl

Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och kessela, värm till ca. 37 g.
Smula sönder jästen i en bunke, tillsätt socker, saffran och salt, häll på mjölkblandningen. Rör till jästen löst sig. Häll sedan i mjöl tills degen känns smidig och har släppt från kanten. Låt jäsa 30 min.

Mixa: 250 g vitchoklad
3/4 dl socker
100 g smör
(låt detta stå framme när det mixas klart annars blir det stenhårt och omöjligt att bre ut)
Dela degen i 2-3 delar, kavla ut och bred på chokladbladningen, rulla ihop och skär i små bullar. Låt jäsa under bakduk ca. 20 min. Pensla med ägg och strö pärlsocker, grädda mitt i ugnen ca. 225 g i ca. 8-10 min, till bullarna fått lite färg.

Ät och njut!!! Suuuper goooda!!!
Sov gott vänner där ute!
Kram/Elle

1 kommentar:

Fias sa...

Hej! Vad skönt att det gick så bra med dina föräldrar. Läskigt.. Vad kul att du skrev om bullarna med vit choklad, det ska jag prova! Kör försiktigt! Kram kram